Motorový paragliding je forma paraglidingu, při které pilota do vzduchu dostává motor s vrtulí (krosna), který má pověšený na zádech.
Narozdíl od "volnolítačů" - tedy těch, co létají pouze za využití stoupavých vzdušných proudů, tak mohou startovat prakticky z kterékoli rovné plochy a pokud něco neselže, taky se na ni vrátit.
Závody se dělí na dvě kategorie - slalom (který se léta nad vodou mezi nafukovacími pylony) a klasiku (to je tento závod).
Klasika sestává z celé řady různých disciplín testujících různé dovednosti. Zatímco ty, které ověřují pilotovu schopnost navigace a plánování, se odehrávají na ploše desítek kilometrů, ty technické proběhnou přímo na letišti a budou tak divácky zajímavější.
Podle typu stroje jsou v obou kategoriích ještě dvě třídy - krosny (piloti startují rozeběhem a motor mají na zádech) a tříkolky (piloti startují rozjezdem na speciální tříkolce, na které je připevněn i motor)
Jeden z důvodů, proč jste o tomto sportu možná ještě ani neslyšeli, je ten, že je velice závislý na počasí.
Bude-li se vůbec létat a jaké budou disciplíny, se tak i samotní soutěžící dozví vždy až ráno každého soutěžního dne.
Nemůžeme vám tedy dopředu říci, kdy přesně přijet.
Můžete se ale přihlásit k odběru e-mailových aktualizací,
Jak rychle létáte?
-Při úplném bezvětří většinou kolem 50 km/h, ale jsou různé motory a různé vrchlíky a ty rychlejší dosahují rychlostí ke 100 km/h.
Jak dlouho můžete být ve vzduchu?
-Podle toho, kolik si vezmeme paliva a jak bereme za plyn. Takový komfort je ale kolem 1h.
Jak vysoko můžete letět?
-Zákon nám stanovuje maximální letovou hladinu 2900m nad povrchem.
Kolik to stojí?
-Zhruba jako motorka. Použitá výbava se dá pořídit komplet kolem 100 000 Kč, ale můžete samozřejmě dát i 300 000 jen za krosnu.
Jak se mohu stát pilotem?
-Podobně, jako při pořizování řidičského průkazu musíte splnit teoretickou a praktickou zkoušku v pilotní škole a projít lékařskou kontrolou. Kurz obvykle trvá kolem 10 dní během kterých se naučíte základy ovládání padáku a motoru na zemi i ve vzduchu.
Můžete brát pasažéry?
-Za určitých podmínek ano. Aby pilot mohl létat tandem, platí pro něj přísnější pravidla a musí splnit příslušné testy. Dále pak musí mít větší vrchlík s větší nosností a vybavení pro usazení pasažéra. Většinou se k tomu využívají dvoumístné tříkolky ale existuje i speciální postroj pro start z nohou.